”Bæredygtighedsprojekter har vist sig at være en god forretning, både for miljøet og for bundlinjen. Det er ikke dyrere at arbejde for miljøet, bestemt ikke. CO2-reduktion og bundlinje går hånd i hånd,” siger Kristian Møller, som er Head of Group Strategy and ESG hos Kyocera Unimerco i Sunds. Virksomheden leverer skærende værktøjer til bearbejdning samt måleudstyr til fremstillingsindustrien.

Vi har bedt Kristian Møller fortælle, hvordan Unimerco arbejder med ESG. Samtalen kommer hurtigt til at handle mest om E´et, der står for Environment; altså virksomhedens indvirkning på miljøet, som fx energiforbrug, vandforvaltning, affaldshåndtering og biodiversitet.

Blandt de bedste business cases

Stærke business cases står nemlig i kø hos Unimerco ved E´et. Man drives af at være ansvarlig og gøre det rigtige, og har siden 2020 især skærpet indsatsen om at reducere CO2- og energiforbrug.

”Det har vist sig at være en rigtig god forretning; faktisk bedre, end vi forventede. For vi reducerer samtidig vores omkostninger, og indsatsen rummer med længder nogle af vores bedste business cases. Flere af investeringerne er tilbagebetalt på under et år. Ved en nybygget solcellepark går der dog fem år, men den sender et mere synligt og symbolsk signal end udskiftning af et kompressoranlæg, og det kan også noget,” siger Kristian Møller og fastslår uden tøven: ”Det er nogle af de allerbedste tiltag, vi har gjort, så derfor er det ikke svært at have en ansvarlig person, der arbejder næsten fuld tid på miljøoptimeringer.”

Fra overblik til konkret indsats

Men hvordan gør de, sådan helt konkret?

”Vores tilgang er, at vi først reducerer forbruget, hvor vi kan. Derefter optimerer vi ved at omstille til en mere effektiv løsning. Fx har vi udskiftet ventilationen, og det reducerede energiforbruget kraftigt.”

Kristian Møller forklarer, at man startede med at få et overblik over, hvor der især bruges energi, og det gav flere åbenbaringer. For ledelse og medarbejdere troede selv, det var maskinkapaciteten, der trak energi. Det viste sig i stedet, at blandt andet ventilation og kompressorer var de store syndere.

”Når man overordnet ved, hvad der sluger energi, kan man gå ned på et konkret niveau. Det hjalp os at være højtflyvende i starten og derefter se på, hvordan vi kunne reducere strømforbruget på den enkelte maskine. Herefter var det ret enkelt at tage initiativer, et efter et,” siger Kristian Møller, der ikke oplever processen som tung:

”Det har selvfølgelig krævet overblik og tid, men da vi først var i gang, gik det meget naturligt med skridt for skridt at bygge videre.”

Løs opgaverne bid for bid

Han fremhæver, at man hurtigt skal blive konkret. Det nytter ikke at tale og tale uden at handle:
”Man kan ikke klarlægge alt fra starten, og jeg tror, man skal undgå at skabe et omfattende projekt – sådan et big bang med alt planlagt. Efter at vi havde været oppe i helikopteren og set, hvor skoene især trykkede, gik vi til opgaverne bid for bid. Noget har været ret intuitivt; her var et område, som burde være næste initiativ, og så prøvede vi os frem derfra.

Samtidig fremhæver Kristian Møller, at tiltagene i høj grad er drevet af medarbejdere, der har lyst til at arbejde med bæredygtighed og optimering. Indsatsen udsprang af et behov for at reducere omkostninger, og så var der internt nogle pragmatikere, der fik de to dele til at spille sammen.

Nu kigges der mod Scope 3

Rådet til andre virksomheder er, at man ikke komplicerer ESG-processen:

”For det behøver ikke at være raketvidenskab; det er sund fornuft. Hold det simpelt og vær ikke bange for at afprøve noget. Hvis man skal nå et mål om 50% reduktion inden 2030, lyder det omfattende. Men nogle af vores tiltag har været meget mere besparende end andre, og pludselig gik det hurtigere end forventet,” siger Kristian Møller og fortsætter:

Vores japanske ejere har et mål om 46% CO2-reduktion i 2030, ud fra basisår 2021. Men det mål overhalede vi sidste år, så vi satte et nyt på 70%.

Derfor kigger Unimerco nu mod Scope 3. Scope 1 og 2 foregår inde i forretningen, hvor man selv kan styre og kontrollere. Men stål har været på en rejse, inden det lander hos Unimerco, og Scope 3 handler netop om, hvad der sker i andre dele af værdikæden. Det er man nu ved at have et godt overblik over, og det viser sig, at det største aftryk er ved indkøb af nye maskiner. Så nu bruger Unimerco samme tilgang igen: Op i helikopteren og ned i praksis.

S og G er i en god gænge

Men hvad med S og G – hvordan arbejdes der med dem?

Unimerco er kendt som en arbejdsplads, hvor de 700 medarbejdere i Danmark har gode rammer. Her arbejdede man med ’S’ før ESG blev allemandseje.

”Overordnet forsøger vi at opføre os ordentlig. Vi har en lang tradition for overskudsdeling, styr på sygdomsforløb og en håndbog med klare retningslinjer,” fortæller Kristian Møller, og peger på, at det især er diversitet, man for tiden har fokus på. Unimerco arbejder med kønsdiversitet, så flere kvinder kan få øje på virksomheden som en mulig arbejdsplads. Også på uddannelsesområdet arbejdes der med at skabe øget mangfoldighed via fx voksenlærlinge og internationale medarbejdere.

Governance styres med ’hård hånd’, som det udtrykkes – fra både Danmark og Japan. Regler mod bestikkelse, eksportkontrol og whistleblower-ordning er eksempler på, at alt skal ske inden for en fastsat skive.

Der skal være styr på både E, S og G – men det er ved E´et, at knivene virkelig hvæsses i disse år.