Hos Priess tager bæredygtighed ikke kun form i det, der ruller ud af fabrikken – men også i måden, virksomheden tænker og arbejder på indefra. Her bygger man teknikhuse og transformerstationer, som indgår i løsninger til elnettet, ladestandere, solcelleparker og forsyningsanlæg.

Priess’ medarbejdere opbygger en voksende bevidsthed om, hvordan man som virksomhed kan tage ansvar – ikke bare for produkter, men for mennesker, processer og aftryk.

Her er Lone Heise en central figur. Som ESG Project Manager har hun haft til opgave at samle trådene og få bæredygtighed ind under huden i hele organisationen:

”Da jeg startede, var det vigtigt med medarbejderinddragelse. Hvis ESG skal blive en forretningsmæssig succes, skal alle vide, hvad både E, S og G står for og alle skal vide, hvordan det kan forbedre Priess’ forretning” siger Lone.

Det handler ikke kun om at udfylde et regneark til rapportering. ESG er blevet en drivkraft, der sætter spor i alt fra produktudvikling til HR og kørselsordninger. Det gælder om at opbygge en intern kultur, hvor alle medarbejdere har blik for, hvordan deres arbejde kan spille sammen med en grønnere fremtid.

Lone forklarer, at de tager et bogstav ad gangen:

”Vi har lavet ESG-grupper, og i år starter vi med E. Vi undersøger, hvor vores udledningspunkter er og hvor kan vi forbedre os mest. Dem laver vi handlingsplaner ud fra. Nogle er handlingspunkter, andre er investeringspunkter”.

I dén proces har det været vigtigt, at Lone var synlig. Derfor har hun gået rundt i produktionen for at besvare spørgsmål, holdt informationsmøder i kantinen og sendt interne nyhedsbreve ud med status for, hvordan det går med handlingsplanens forbedringspunkter.

ESG er blevet et forretningskritisk værktøj

Selvom Priess ikke er omfattet af kravene i den nye Omnibus-lovgivning om ESG-rapportering, vælger de selv at gå forrest, fordi det er forretningskritisk. Bæredygtighed er ikke en brandingøvelse, men en strategisk nødvendighed i et marked, der er i konstant forandring.

Energiomstillingen driver stadig udviklingen, men tempoet er blevet mere ujævnt, efter EU’s ”stop the clock”-beslutning har sat midlertidig bremse på visse initiativer.

Det har dog ikke fået Priess til at slippe speederen. Tværtimod har det styrket virksomhedens fokus på, hvad de selv kan kontrollere – og hvordan de forbliver relevante og ansvarlige i en forretning, der i stigende grad bliver målt på andet end bundlinjen.